——

Chapter 1 (edited), 'International Communication:
Continuity and Change' (2000)

Thussu, D.K.

Arnold: New York

1

The historical context of
international communication

The study of contemporary international communication can be illuminated
by an understanding of the elements of continuity and change in its develop-
ment. The nexus of economic, military and political power has always
depended on efficient systems of communication, from flags, beacon fires
and runners, to ships and telegraph wires, and now satellites. The evolution
of telegraphic communication and empire in the nineteenth century exem-
plifies these interrelationships, which continued throughout the twentieth
century, even after the end of empire. During the two World Wars and the
Cold War, the power and significance of the new media - radio and then tel-
evision — for international communication were demonstrated by their use
for international propaganda as well as recognizing their potential for socio-
economic development.

Communication and empire

Communication has always been critical to the establishment and main-
tenance of power over distance. From the Persian, Greek and Roman
empires to the British, efficient networks of communication were essential
for the imposition of imperial authority, as well as for the international
trade and commerce on which they were based. Indeed, the extent of
empire could be used as an ‘indication of the efficiency of communication’
(Innis, [1950] 1972: 9). Communications networks and technologies were
key to the mechanics of distributed government, military campaigns
and trade.

The Greek historian, Diodorus Cronus (4th century BC) recounts how the
Persian king, Darius I (522-486 Bc), who extended the Persian Empire from
the Danube to the Indus, could send news from the capital to the provinces
by means of a line of shouting men positioned on heights. This kind of
transmission was 30 times faster than using runners. In De Bello Gallico,



I

12 International Communication

Julius Caesar (100-44 BC) reports that the Gauls, using the human voice,
could call all their warriors to war in just three days. Using fire at night and
smoke or mirrors during the day is mentioned in ancient texts, from the Old
Testament to Homer.

While many rulers, including the Greek polis, used inscription for public
information, writing became a more flexible and efficient means of con-
veying information over long distances: ‘Rome, Persia and the Great Khjan
of China all utilised writing in systems of information-gathering and dis-
persal, creating wide-ranging official postal and dispatch systems’ (Lewis,
1996: 152). It is said that the Acta Diurna, founded by Julius Caesar and one
of the forerunners of modern news media, was distributed across most of the
Roman Empire: ‘as communication became more efficient, the possibility of
control from the centre became greater’ (Lewis, 1996: 156).

The Indian Emperor Ashoka’s edicts, inscribed on rock in the third
century BC, are found across South Asia, from Afghanistan to Sri Lanka and
writ writers had a prominent place in the royal household. During the
Mughal period in Indian history, the wagqi’a-nawis (newswrite.rs) were
employed by the kings to appraise them of the progress in the empire. Both
horsemen and despatch runners transmitted news and reports. In China, thg
T’ang Dynasty (618-907) created a formal hand-written publication., the #
pao or ‘official newspaper’ which disseminated information to the elite a.nd
in the Ching Period (1644-1911) private news bureaux sprang up which
composed and circulated official news in the printed form known as the
Ch’ing pao (Smith, 1979).

In addition to official systems of communication, there have also always
been informal networks of travellers and traders. The technologies of inter-
national communication and globalization may be contemporary phe-
nomena but trade and cultural interchanges have existed for more than two
millennia between the Graeco-Roman world with Arabia, India and China.
Indian merchandise was exported to the Persian Gulf and then overland,
through Mesopotamia, to the Mediterranean coast, and from there onwgrds
to Western Europe. An extensive trans-Asian trade flourished in ancient
times, linking China with India and the Arabic lands. Later, the Silk Route
through central Asia linked China, India and Persia with Europe.
Information and ideas were communicated across continents, as shown by
the spread of Buddhism, Christianity and Islam.

The medium of communication developed from the clay tablet of
Mesopotamia, the papyrus roll in ancient Egypt and in ancient Gree.ce, to
parchment codex in the Roman empire. By the eighth century, paper intro-
duced from China began to replace parchment in the Islamic world and
spread to medieval Europe. Also from China, printing slowly diffused to
Europe, aided by the Moors’ occupation of Spain, but it was not until the fif-
teenth century, with the movable type printing press developed by Johanp
Gutenberg, a goldsmith in Mainz in Germany, that the means of communi-
cation were transformed.

The historical context of international communication 13

By the beginning of the sixteenth century, the printing presses were
turning out thousands of copies of books in all the major European lan-
guages. For the first time the Scriptures were available in a language other
than Latin, undermining the authority of priests, scribes and political and
cultural elites. As a consequence, ‘the unified Latin culture of Europe was
finally dissolved by the rise of the vernacular languages which was consoli-
dated by the printing press’ (Febvre and Martin, 1990: 332). Coupled with
vernacular translations of the Bible by John Wycliffe in England and Martin
Luther in Germany, the printing revolution helped to lay the basis for the
Reformation and the foundations of nation—state and of modern capitalism
(Tawney, 1937; Eisenstein, 1979).

The new languages, especially Portuguese, Spanish, English and French,
became the main vehicle of communication for the European colonial
powers in many parts of the world. This transplantation of communication
systems around the globe resulted in the undermining of local languages and
cultures of the conquered territories. The Portuguese Empire was one of the
first to grasp the importance of the medium for colonial consolidation, with
the kings of Portugal sending books in the cargoes of ships carrying
explorers. They opened printing presses in the territories they occupied - the
first printing press was opened in Goa in 1557 and in Macao in 1588. Other
European powers also used the new technology and the printed book played
an important role in the colonization of Asia. European languages - espe-
cially Portuguese, Spanish, English and French — became the main vehicle of
communication for the colonial powers in many parts of the world. This
transplantation of communication systems around the globe created a new
hierarchy of language and culture in the conquered territories (Smith, 1980).

The Industrial Revolution in Western Europe, founded on the profits of
the growing international commerce encouraged by colonization, gave a
huge stimulus to the internationalization of communication. Britain’s domi-
nation of the sea routes of international commerce was to a large extent due
to the pre-eminence of its navy and merchant fleet, a result of pioneering
work in the mapping out of naval charts by the great eighteenth-century
explorers, such as James Cook, enabled also by the determination of longi-
tude based on the Greenwich Meridian. Technological advances such the
development of the iron ship, the steam engine and the electric telegraph all
helped to keep Britain ahead of its rivals.

The growth of international trade and investment required a constant
source of reliable data about international trade and economic affairs, while
the Empire required a constant supply of information essential for main-
taining political alliances and military security. Waves of emigration as a
result of industrialization and empire helped to create a popular demand for
news from relatives at home and abroad, and a general climate of interna-
tional awareness (Smith, 1980).

The postal reform in England in 1840, initiated by the well-known
author, Anthony Trollope as Post-Master General, with the adoption of a



14 International Communication

single-rate, one penny postage stamp (the Penny Black), irrespective of dis-
tance, revolutionized postal systems. This was followed by the establishment
of the Universal Postal Union in 1875 in Berne, under the Universal Postal
Convention of 1874, created to harmonize international postal rates and to
recognize the principle of respect for the secrecy of correspondence. With the
innovations in transport of railways and steamships, international links
were being established that accelerated the growth of European trade and
consolidated colonial empires.

The growth of the telegraph

The second half of the nineteenth century saw an expanding system of impe-
rial communications made possible by the electric telegraph. Invented by
Samuel Morse in 1837, the telegraph enabled the rapid transmission of
information, as well as ensuring secrecy and code protection. The business
community was first to make use of this new technology. The speed and reli-
ability of telegraphy were seen to offer opportunities for profit and interna-
tional expansion (Headrick, 1991).

The rapid development of the telegraph was a crucial feature in the unifi-
cation of the British Empire. With the first commercial telegraph link set up
in Britain in 1838, by 1851 a public telegraph service, including a tele-
graphic money order system, had been introduced. By the end of the century,
as a result of the cable connections, the telegraph allowed the Colonial
Office and the India Office to communicate directly with the Empire within
minutes when, previously, it had taken months for post to come via sea. By
providing spot prices for commodities like cotton, the telegraph enabled
British merchants, exporting cotton from India or Egypt to England, to
easily beat their competitors (Read, 1992).

The new technology also had significant military implications. The over-
head telegraph, installed in Algeria in 1842, proved a decisive aid to the
French during the occupation and colonization of Algeria (Mattelart, 1994).
During the Crimean War (1854-56), the rival imperial powers, Britain and
France, trying to prevent Russian westward expansion that threatened over-
land routes to their colonial territories in Asia, exchanged military intelli-
gence through an underwater cable in the Black Sea laid by the British
during the conflict. (The Crimean conflict was notable for the pioneer war
reports of Irishman William Howard Russell in The Times of London, who
was to become the first ‘big name’ in international journalism.)

Similarly, during the Civil War in the US (1861-65) over 24000 kilo-
metres of cable was laid to send more than 6.5 million telegrams. The
American Civil War was not only one of the earliest conflicts to be exten-
sively reported, but also the first example both of co-operative news gath-
ering among the American and European journalists, and of the use of
photo-journalism.

4

- 9

e~

Main British undersea cables 1870-1905

Imperial Connections

Source: Based on Headrick, 1991




16 International Communication

The first underwater telegraphic cable which linked Britain and France
became operational in 1851 and the first transatlantic cable, connecting
Britain and the USA, in 1866. Between 1851 and 1868, underwater net-
works were laid down across the North Atlantic, the Mediterranean, the
Indian Ocean, and the Persian Gulf. During the 1860s and 1870s, London
was linked up by cable to the key areas of the Empire (see map, p.15). The
first line between Europe and India via Turkey was opened in 1865. Two
other cables to India — one overland across Russia and the other undersea via
Alexandria and Aden were both started in 1870. India was linked to Hong
Kong in 1871 and to Australia in 1872 and Shanghai and Tokyo were linked
by 1873 (Read, 1992). By the 1870s, telegraph lines were operating within
most countries in Asia and an international communication network, domi-
nated by Britain, was beginning to emerge. The expansion of cable was
marked by the rivalry between British and French Empires, which intensified
after 1869, with the opening of the Suez Canal.

The decade from 1870 to 1880 saw the successive inaugurations of com-
munications links between the English coast and the Dutch East Indies
(Batavia), the Caribbean network, the line from the British West Indies to
Australia and China, the networks in the China and Japanese seas, the cable
from Suez to Aden, communication between Aden and British India, the
New Zealand cables, communication between the east and south coasts of
Africa, and the cable from Hong Kong to Manila (Read, 1992).

In South America, the south transatlantic cable, opened in 1874, linked
Lisbon with Recife, Brazil, via the Cape Verde Islands and Madeira. Two
years later, a network was established along the coast of Chile. The British
cable of 1874 was joined in 1879 by a new French cable across the North
Atlantic, with a spur to Brazil, and by a new German cable from Emden to
the Azores to Morovia on the African coast, and from there to Recife. By
1881, a network along the pacific coast from Mexico to Peru was in opera-
tion. In the 1880s, France established a series of links along the coast of
Indochina and Africa, with networks in Senegal (Desmond, 1978).

The British-sponsored Indo-European landline telegraph between India
and the Prussian North Sea coast had gone into operation in 1865. The cable
had been extended from British shores to Alexandria by 1869, to Bombay in
1870, and other cables had been extended from Madras to Ceylon and from
Singapore to Australia and New Zealand by 1873, and also to Hong Kong,
Shanghai and the Japanese coast. Connections were made in China in 1896
with a spur of the Great Northern Telegraph Company Danish-owned line
across Siberia to Russia and other points in Europe. This made a
Tokyo—Shanghai-St Petersburg-London communications link possible
(Desmond, 1978).

Undersea cables required huge capital investment, which was met by
colonial authorities and by banks, businessmen and the fast-growing news-
paper industry, and the cable networks were largely in the hands of the
private sector. Of the total cable distance of 104 000 miles, not more than 10

The historical context of international communication 17

per cent was administered by governments. To regulate the growing interna-
tionalization of information, the International Telegraph Union was
founded in 1865 with 22 members, all Europeans, except Persia, repre-
senting, ‘the first international institution of the modern era and the first
organisation for the international regulation of a technical network’
(Mattelart, 1994: 9).

According to the International Telegraph Union, the number of tele-
graphic transmissions in the world shot from 29 million in 1868 to 329
million in 1900 (Mattelart, 1994).

For the first time in history, colonial metropolis acquired the means to
communicate almost instantly with their remotest colonies ... The
world was more deeply transformed in the nineteenth century than in
any previous millennium, and among the transformations few had
results as dazzling as the network of communication and transporta-
tion that arose to link Europe with the rest of the world.

(Headrick, 1981: 129-30)

Military operations — such as the Japanese-Russian war of 19045, were
both assisted and reported by the first transpacific cable which had been
completed in 1902, joint property of the governments of Australia, New
Zealand, Britain and Canada. It ran from Vancouver to Sydney and
Brisbane, by way of Fanning Island, Suva, and Norfolk Island, with a spur
from Norfolk Island to Auckland. A connection already existed, established
in 1873, linking Tokyo and London, with spurs to Shanghai, Hong Kong,
Singapore, Colombo, Calcutta, Bombay, and Alexandria, and with cable
and telegraphic spurs by way of Singapore and Batavia to Darwin, Sydney
and Auckland, where ties were made to the new transpacific cable to
Vancouver. .

A second transpacific cable was completed in 1903 by US interests, pro-
viding a link between San Francisco and Manila, through Honolulu, to
Midway Island and Guam, and from there to the Asian mainland and Japan
by existing British cables. All of these landing points were controlled by the
United States: the Hawaiin Islands had been a US territory since 1900 and
Midway was claimed by it in 1867, while Guam and the Philippines had
become US colonies as a result of the 1898 Spanish-American War
(Desmond, 1978). Control over cables as well as sea routes was also of enor-
mous strategic importance in an age of imperial rivalry (Kennedy, 1971).
The cables were, in the words of Headrick, ‘an essential part of the new
imperialism’ (1981: 163).

The outcomes of the two imperial wars — the Spanish-American War
(1898) and the Boer War (1899-1902) - strengthened the European and US
positions in the world and led to a rapid expansion in world trade that
demanded immediate and vastly improved communications links, as well as
more advanced naval capabilities. The new technology of ‘wireless’ teleg-
raphy (also called radiotelegraphy) promised to meet these needs.



18 International Communication

In 1901 Guglielmo Marconi harnessed the new discovery of electromag-
netism to make the first wireless transatlantic telegraph transmission, with
support from naval armament companies and newspaper groups. The
British Empire had a great technological advantage since the Marconi
Wireless Telegraph Company of Great Britain dominated global telegraph
traffic and had a virtual monopoly on international telegraph exchanges, as
it refused to communicate with any other system other than its own. The
operators of a Marconi apparatus were prohibited from responding to radio
signals emanating from a non-Marconi transmitter, a policy that had the
effect of blocking the exchange of critically important information relating
to the safe passage of ships. However, at the Berlin Conference on Wireless
Telegraphy in 1906 the first multilateral agreements on radiotelegraphy
were signed and the International Radiotelegraph Union was born. By 1907
Marconi’s monopoly was being challenged by other European countries as
well as the United States.

The dominance of British cable companies, which lasted until the end of
the First World War, was based on direct control through ownership, and
indirect control by means of diplomatic censorship, which Britain exercised
over the messages travelling through its cables. Britain had a critical advan-
tage in its control of the copper and gutta-percha markets — the raw mate-
rials for the manufacture of cable - since the world rates of these were fixed
in London and British mining companies owned copper deposits and mines
in Chile, the world’s biggest producer (Read, 1992).

Colonial governments supported the cable companies, either scientifically
by research on maps and navigation, or financially by subsidies. In 1904, 22
of the 25 companies that managed international networks were affiliates of
British firms; Britain deployed 25 ships totalling 70000 tons, while the six
vessels of the French cable-fleet amounted to only 7000 tons. As a result,
British supremacy over the undersea networks was overwhelming: in 1910,
the Empire controlled about half the world total, or 260000 kilometres.
France, which in contrast to the USA and UK, opted for the state adminis-
tration of cable, controlled no more than 44000 kilometres (Headrick,
1991; Mattelart, 1994). As Table 1.1 demonstrates, the Anglo-American
domination of international communication hardware was well established
by the late nineteenth century, with the two countries owning nearly 75 per
cent of the world’s cables.

Much of the global cabling was done by private companies, with Britain’s
Eastern Telegraph Company and the US-based Western Union Telegraph
Company dominating the cable industry. By 1923, private companies had
nearly 75 per cent of the global cabling share, with British accounting for
nearly 43 per cent, followed by the American companies which owned 23
per cent (Headrick, 1991). Within a quarter of a century, the world’s cable
networks had more than doubled in length.

As British companies were losing their share of global cable, the
Americans increased their control on international communication channels

The historical context of international communication 19

Table 1.1 Cabling the world

1892 1923

length global share length global share

(km) (%) (km) (%)
British Empire 163 619 66.3 297 802 50.5
United States 38986 15.8 142 621 242
French Empire 21859 8.9 64933 11
Denmark 13201 5.3 15590 2.6
Others 9206 3.7 68282 11.7
All cables combined 246 871 100 589228 100

Source: Based on data from Headrick (1991)

by leasing cables from British firms. US companies challenged Britain’s
supremacy in the field of international cables and telegraph traffic, which,
they claimed, gave unfair advantage to British trade. The American view was
that the pre-war cable system had ‘been built in order to connect the old
world commercial centres with world business’ and that now was the time to
develop ‘a new system with the United States as a centre’ (cited in Luther,
1988: 20).

The cables were the arteries of an international network of information,
of intelligence services and of propaganda. Their importance can be gauged
from the fact that the day after the First World War broke out, the British cut
both German transatlantic cables. After the war, the debates over who
should control the cables, which had been taken over early in the war, one by
the British and another by the French, dominated discussions at the 1919
peace talks at Versailles and reflected the rivalry between the British cable
companies and the growing US radio interests for ownership and control of
global communications networks. The USA proposed that the cables be held
jointly under international control or trusteeship and that a world congress
be convened to consider international aspects of telegraph, cable and radio
communication (Luther, 1988).

Unlike cables, the Americans dominated the new technology of tele-
phones. Following the patenting of the telephone by the Bell Telephone
Company, established by the inventor of telephony Alexander Graham Bell
in 1877, telephone production increased in the US. In 1885, American
Telephone and Telegraph (AT&T), later to become the head office of Bell
Systems, was founded and for the next 80 years it succeeded in keeping a
near-monopoly over US telecommunications networks.

The first international telephone calls were made between Paris and
Brussels in 1887. At the end of the nineteenth century, the USA had the
largest number of telephones, due largely to the fact that they were manu-
factured there. International Western Electric, subsidiary of Western
Electric, itself owned by AT&T, was the first multinational network of pro-
duction and sales, setting up branches in most European countries including



P Pt s

20 International Communication

Britain, Spain, France and Italy as well as in Japan, China and Australia
(Mattelart, 1994). However, the area covered by telephones was very limited
— telephone networks acquired a global dimension only in 1956 when the
first telephone cable was laid under the Atlantic.

The era of news agencies

The newspaper industry played a significant role in the development of
international telegraph networks, to be able to exploit the rapid increase in
demand for news, especially the financial information required to conduct
international commerce. The establishment of the news agency was the most
important development in the newspaper industry of the nineteenth century,
altering the process of news dissemination, nationally and internationally.
The increasing demand among business clients for commercial information
- on businesses, stocks, currencies, commodities, harvests — ensured that
news agencies grew in power and reach.

The French Havas Agency (ancestor of AFP) was founded in 1835, the
German agency Wolff in 1849 and the British Reuters in 1851. The US
agency, Associated Press (AP) was established in 1848, but only the three
European agencies began as international ones; not until the turn of the
century did an American agency move in this direction. From the start,
Reuters made commercial and financial information its speciality, while
Havas was to combine information and advertising.

These three European news agencies, Havas, Wolff and Reuters, all of
which were subsidized by their respective governments, controlled informa-
tion markets in Europe and were looking beyond the continent to expand
their operations. In 1870 they signed a treaty to divide up the world market
between the three of them. The resulting association of agencies (ultimately
to include about 30 members), became known variously as the League of
Allied Agencies (les Agences Alliées), as the World League of Press
Associations, as the National Agencies Alliances, and as the Grand Alliance
of Agencies. More commonly, it was referred to simply as the ‘Ring
Combination’ (Desmond, 1978). In the view of some it was a ‘cartel’, and its
influence on world opinion was used by governments to suit their own pur-
poses (Boyd-Barrett, 1980; Mattelart, 1994).

The basic contract, drawn up in 1870, set ‘reserved territories’ for the
three agencies. Each agency made its own separate contracts with national
agencies or other subscribers within its own territory. Provision was made
for a few ‘shared’ territories, in which two, sometimes all three agencies had
equal rights. In practice, Reuters, whose idea it was, tended to dominate the
Ring Combination. Its influence was greatest because its reserved territories
were larger or of greater news importance than most others. It also had more
staff and stringers throughout the world and thus contributed more original
news to the pool. British control of cable lines made London itself an

The historical context of international communication 21

unrivalled centre for world news, further enhanced by Britain’s wide-
ranging commercial, financial and imperial activities (Read, 1992).

In 1890, Wolff, Reuters and Havas signed a new treaty for a further ten
years. Havas emerged stronger than ever - it gained South America as an
exclusive territory, and also Indo-China. But Havas yielded its position in
Egypt, which became exclusive Reuters territory but continued to share
Belgium and Central America with Reuters. ‘The major European agencies
were based in imperial capitals. Their expansion outside Europe was inti-
mately associated with the territorial colonialism of the late nineteenth
century’ (Boyd-Barrett, 1980: 23).

After the First World War, although Wolff ceased to be a world agency,
the cartel continued to dominate international news distribution. The first
challenge to their monopoly came from AP when it started supplying news
to Latin America. With the international news cartel broken by the 1930s,
AP and other US agencies such as United Press (UP), founded in 1907,
(which later became United Press International (UPI) in 1958 after merger
with Hearst’s International News Service), began to encroach on their
terrain. AP began to expand internationally, paralleling political changes in
]‘::Vurope with the weakening of the European empires after the First World

ar.

()1'3

The advent of popular media

The expansion of printing presses and the internationalization of news agen-
cies were contributing factors in the growth of a worldwide newspaper



24 International Communication

industry. The Times of India was founded in 1838 while Southeast Asia’s
premier newspaper The Straits Times was started as a daily newspaper from
Singapore in 1858. Advances in printing technology meant that newspapers
in non-European languages could also be printed and distributed. By 1870
more than 140 newspapers were being printed in Indian languages; in Cairo
Al-Abram, the newspaper which has defined Arab journalism for more than
a century, was established in 1875, while in 1890, Japan’s most respected
newspaper Asahi Shimbun (Morning Sun) was founded. In Europe, the
growth of popular press was unprecedented in the 1890s — France’s Le Petit
Parisien had a circulation of 1 million in 1890, while in Britain, the Daily
Mail, launched in 1896, which redefined boundaries of journalism, was
doing roaring business.

Newspapers were used by leaders to articulate nascent nationalism in
many Asian countries. The Chinese nationalist leader Sun Yat Sen founded
Chung-kuo Jib-pao (Chinese daily paper) in 1899 while in India Mahatma
Gandhi used Young India, later named Harijan to propagate an anti-
colonial agenda.

However, it was the USA which had the biggest international impact on
media cultures symbolized by William Randolph Hearst, one of the world’s
first media moguls. His New York Journal heralded the penny press in the
USA, while the International News Service, which sold articles, crossword
puzzles and comic strips to newspapers, created the world’s first syndicate
service. It was succeeded in 1915 by the King Feature Syndicate, whose
comic strips were used by newspapers all over the world, for most of
the twentieth century.

The internationalization of a nascent mass culture, however, began with
the film industry. Following the first screening in Paris and Berlin in 1895,
films were being seen a year later from Bombay to Buenos Aires. By the First
World War, the European market was dominated by the firm Pathé, founded
in 1907 in France, whose distribution bureaux were located in seven
European countries as well as in Turkey, the USA and Brazil. The develop-
ment of independent studios between 1909 and 1913 led to the growth of
the Hollywood film industry which was to dominate global film production
(Mattelart, 1994).

In the realm of popular music, the dog and trumpet logo of ‘His Master’s
Voice’ (HMV) label of the Gramophone Company, became a global image.
Within a few years of the founding of the company, in 1897, its recording
engineers were at work in the Balkans, the Middle East, Africa, India, Iran
and China. By 1906, 60 per cent of the company’s profits were earned from
overseas sales (Pandit, 1996: 57). After its merger with the US giant
Columbia Gramophone Company in 1931 it formed EMI (Electric and
Musical Industries), beginning a process of Anglo-American domination of
the international recording industry that has lasted throughout the twentieth
century.

By the end of the nineteenth century, US-based advertising companies

The historical context of international communication 25

were already looking beyond the domestic market. J. Walter Thompson, for
example, established ‘sales bureau’ in London in 1899. The USA, where
advertising was given its modern form, was an early convert to the power of
advertising, making it the world’s most consumerist society. The spending
on advertising in the USA increased from $0.45 billion at the start of the
century to $212 billion by its end (see Figure 1.1).

In the twentieth century, advertising became increasingly important in
international communication. From the 1901 advertisement for the record
label His Master’s Voice to the famous 1929 line ‘The pause that refreshes’,
to De Beers’ hugely popular campaign ‘A diamond is forever’ put out in
1948, advertisers have aimed at international audiences. This trend became
even stronger with the growth of radio and television, with messages such as
Pepsi-Cola’s 1964 “The Pepsi generation’; Coca-Cola’s 1970 rebuke “It’s the
real thing’; Nike’s 1988 slogan ‘Just do it’ and Coca-Cola’s 1993 one-word
advice, ‘Always’, being consumed across the world.

The American cowboy and masculine trademark of The Marlboro Man,
introduced in 1955 and identified with Philip Morris’s Marlboro cigarettes,
became a worldwide advertising presence, making Marlboro the best-selling
cigarette in the world. Though tobacco advertisements were banned on the
USA television in 1971 and since then health groups have fought against
promoting smoking through advertisement in the USA and other Western
countries, The Marlboro Man was nominated as the icon of the twentieth
century by the US trade journal Advertising Age International.

Billions of US$
8

g

I I I i

0 u u ¥ t t t t u u i
1900 1909 1919 1929 1939 1949 1959 1969 1979 1989 1999

Figure 1.1 A century of advertising: US advertising spend, 1900-99



26 International Communication

Radio and international communication

As with other new technologies, Western countries were the first to grasp
the strategic implications of radio communication after the first radio
transmissions of the human voice in 1902. Unlike cable, radio equipment
was comparatively cheap and could be sold on a mass scale. There was
also a growing awareness among American businesses that radio, if prop-
erly developed and controlled, might be used to undercut the huge advan-
tages of British-dominated international cable links (Luther, 1988). They
realized that, while undersea cables and their landing terminals could be
vulnerable, and their location required bilateral negotiations between
nations, radio waves could travel anywhere, unrestrained by politics or
geography.

At the 1906 international radiotelegraph conference in Berlin, 28 states
debated radio equipment standards and procedures to minimize interfer-
ence. The great naval powers, who were also the major users of radio
(Britain, Germany, France, the USA and Russia), had imposed a regime of
radio frequency allocation, allowing priority to the country that first noti-
fied the International Radiotelegraph Union of its intention to use a specific
radio frequency (Mattelart, 1994).

As worldwide radio broadcasting grew, stations that transmitted across
national borders had, in accordance with an agreement signed in London
in 1912, to register their use of a particular wavelength with the interna-
tional secretariat of the International Radiotelegraph Union. But there was
no mechanism for either assigning or withholding slots; it was a system of
first come, first served. Thus the companies or states with the necessary
capital and technology prevailed in taking control of the limited spectrum
space, to the disadvantage of smaller and less developed countries
(Hamelink, 1994).

Two distinct types of national radio broadcasting emerged: in the USA,
the Radio Act of 1927 enshrined its established status as a commercial enter-
prise, funded by advertising, while the British Broadcasting Corporation
(BBC), founded in 1927, as a non-profit, public broadcasting monopoly,
provided a model for several other European and Commonwealth countries
(McChesney, 1993).

As the strongest voice in the World Radio Conference in Washington in
1927, private companies helped to write an agreement that allowed them to
continue developing their use of the spectrum, without regard to possible
signal interference for other countries. By being embodied in an interna-
tional treaty, these provisions took on the character of ‘international law’,
including the principle of allocating specific wavelengths for particular pur-
poses (Luther, 1988). A major consequence of this conference was to rein-
force US and European domination of the international radio spectrum.
However, it was the Soviet Union which became the first nation to exploit
this new medium for international broadcasting.

The historical context of international communication 27

The battle of the airwaves

The strategic significance of international communication grew with the
expansion of the new medium. Ever since the advent of radio, its use for
propaganda was an integral part of its development, with its power to influ-
ence values, beliefs and attitudes (Taylor, 1995). During the First World War,
the power of radio was quickly recognized as vital both to the management
of public opinion at home and propaganda abroad, directed at allies and
enemies alike. As noted by a distinguished scholar of propaganda: ‘During
the war period it came to be recognised that the mobilisation of men and
means was not sufficient; there must be mobilisation of opinion. Power over
opinion, as over life and property, passed into official hands’ (Lasswell,
1927: 14).

The Russian communists were one of the earliest political groups to
realize the ideological and strategic importance of broadcasting, and the first
public broadcast to be recorded in the history of wireless propaganda was by
the Council of the People’s Commissar’s of Lenin’s historic message on 30
October 1917: ‘The All-Russian Congress of Soviets has formed a new
Soviet Government. The Government of Kerensky has been overthrown and
arrested. Kerensky himself has fled. All official institutions are in the hands
of the Soviet Government’ (quoted in Hale, 1975: 16).

The Soviet Union was one of the first countries to take advantage of a
medium which could reach across continents and national boundaries to an
international audience. The world’s first short-wave radio broadcasts were
sent out from Moscow in 1925. Within five years, the All-Union Radio was
regularly broadcasting communist propaganda in German, French, Dutch
and English.

By the time the Nazis came to power in Germany in 1933, radio broad-
casting had become an extension of international diplomacy. The head of
Hitler’s Propaganda Ministry, Josef Goebbels, believed in the power of radio
broadcasting as a tool of propaganda. ‘Real broadcasting is true propa-
ganda. Propaganda means fighting on all battlefields of the spirit, gener-
ating, multiplying, destroying, exterminating, building and undoing. Our
propaganda is determined by what we call German race, blood and nation’
(quoted in Hale, 1975: 2).

In 1935, Nazi Germany turned its attention to disseminating worldwide
the racist and anti-Semitic ideology of the Third Reich. The Nazi
Reichsender broadcasts were targeted at Germans living abroad, as far
afield as South America and Australia. These short-wave transmissions were
rebroadcast by Argentina, home to many Germans. Later the Nazis
expanded their international broadcasting to include several languages,
including Afrikaans, Arabic and Hindustani and, by 1945, German radio
was broadcasting in more than 50 languages.

In Fascist Italy, under Benito Mussolini, a Ministry of Print and
Propaganda was created to promote Fascist ideals and win public opinion



e

28 International Communication

for colonial campaigns such as the invasion of Abyssinia (Ethiopia) in 1935,
and support for Francisco Franco’s Fascists during the Spanish Civil War
(1936-39). Mussolini also distributed radio sets to Arabs, tuned to one
station alone — Radio Bari in southern Italy. This propaganda prompted the
British Foreign Office to create a monitoring unit of the BBC to listen in to
international broadcasts and later to start an Arabic language service to the
region.

The Second World War saw an explosion in international broadcasting as
a propaganda tool on both sides. Japanese wartime propaganda included
short-wave transmissions from Nipon Hoso Kyoka (NHK) the Japanese
Broadcasting Corporation, to South-east and East Asia and also to the West
coast of the United States, which had a large Japanese-American population.
In addition, NHK also transmitted high-quality propaganda programmes
such as Zero Hour aimed at US troops in the Pacific islands (Wood, 1992).

Although the BBC, apart from the Empire Service (the precursor of the
BBC World Service), was not directly controlled by the British Government,
its claim to independence during the war, was ‘little more than a self-adula-
tory part of the British myth’ (Curran and Seaton, 1996: 147). John Reith,
its first Director General and the spirit behind the BBC, was for a time the
Minister of Information in 1940 and resented being referred to as ‘Dr
Goebbels’ opposite number’ (Hickman, 1995: 29).

The Empire Service had been established in 1932 with the aim of con-
necting the scattered parts of the British Empire. Funded by the Foreign
Office, it tended to reflect the government’s public diplomacy. At the begin-
ning of the Second World War, the BBC was broadcasting in seven foreign
languages apart from English — Afrikaans, Arabic, French, German, Italian,
Portuguese and Spanish (Walker, 1992: 36). By the end of the war it was
broadcasting in 39 languages.

The French General De Gaulle used the BBC’s French service, during
the war years, to send messages to the resistance movement in occupied
France and for a time between October 1942 and May 1943, the BBC
broadcast a weekly 15-minute newsletter to Russia with the co-operation
of the Russian news agency TASS (Telegrafnoe agentstvo Sovetskogo
Soiuza). It also broadcast The Shadow of the Swastika, the first of a series
of dramas about the Nazi Party. The BBC helped the US Army to create the
American Forces Network, which broadcast recordings of American
shows for US forces in Britain, Middle East and Africa. More importantly,
given Britain’s proximity to the war theatre, the BBC played a key role in
the propaganda offensive and often it was more effective than American
propaganda which, as British media historian Asa Briggs comments was
‘both distant and yet too brash, too unsophisticated and yet too contrived
to challenge the propaganda forces already at work on the continent’
(1970: 412).

Until the Second World War radio in the USA was known more for its
commercial potential as a vehicle for advertisements rather than a govern-

The historical context of international communication 29

ment propaganda tool, but after 1942, the year the Voice of America (VOA)
was founded, the US Government made effective use of radio to promote its

political interests — a process which reached its high point during the decades
of Cold War.

The Cold War — from communist propaganda to
capitalist persuasion

The victorious allies of the Second World War — the Soviet Union and the
West led by the United States — soon fell out as differences emerged about the
post-war order in Europe and the rest of the world. The clash was, in
essence, about two contrasting views of organizing society: the Soviet view,
inspired by Marxism-Leninism, and the capitalist individualism champi-
oned by the USA. The defeat of Nazism and militarism of Japan was accom-
panied by the US-proclaimed victory of democracy and the creation of the
United Nations system. Though the 1947 General Assembly Resolution 110
(I) condemned “all forms of propaganda which are designed or likely to
provoke or encourage any threat to the peace, breach of the peace, or act of
aggression’, both camps indulged in regular propaganda as the battle lines of
the Cold War were being drawn (quoted in Taylor, 1997).

Soviet broadcast propaganda

In the same year, the Soviet Union revived the Comintern (Communist
International) as Cominform (Communist Information Bureau), to organize
a worldwide propaganda campaign orchestrated by the Administration of
Agitation and Propaganda of the Communist Party Central Committee
(AGITPROP). Communist propaganda, a central component of post-war
Soviet diplomacy, was primarily aimed at the Eastern bloc, and, increasingly,
to what came to be known as the Third World.

During the Cold War years, TASS remained a major source of news
among the media in eastern bloc countries. The news agency which began
as the St Petersburg Telegraph Agency (SPTA) in 1904, underwent a
number of name changes before becoming Telegraph Agency of the Soviet
Union (TASS) in 1925. In 1914, it was renamed the Petrograd Telegraph
Agency (PTA) and in 1917, the Bolsheviks made the PTA the central news
agency; a year later the PTA and the Press Bureau, also under the Council
of People’s Commissars, were united to form the Russian Telegraph
Agency (ROSTA).

Soviet propaganda — in heavy polemical Marxist terms about the ideolog-
ical clash between communism and imperialism — was couched in the lan-
guage of the class struggle between the capitalist bourgeoisie and the global



30 International Communication

proletariat, ideas which fell on receptive ears in countries colonized by
European powers.

However, one of the first major propaganda battles the Soviet Union
waged was in 1948 against a fellow socialist country — Yugoslavia, where
Marshal Tito’s efforts to chart a foreign policy independent of dictates from
Soviet leader, Joseph Stalin, resulted in a massive propaganda effort to over-
throw the leadership in Belgrade. Another test of Soviet propaganda in
Eastern Europe came with the crisis in Hungary in 1956, where it had to
fight hostile Western propaganda and protect a client regime. Similarly,
during the invasion of Czechoslovakia by Warsaw Pact countries under
Moscow’s orders, Russian broadcasts to Czechoslovakia jumped from 17
hours per week just before the August 1968 invasion to 168 at the height of
the crisis, falling back to 84 by September (Hale, 1975: 24).

By the late 1960s, Moscow Radio was the world’s largest single interna-
tional broadcaster — between 1969 to 1972 it broadcast more programme
hours than the United States. In addition, it used more languages — 84 — than
any other international broadcaster, partly because the Soviet Union itself
was a multilingual country. Between 1950 and 1973 external broadcasting
from the Soviet Union grew from 533 hours to around 1950 hours per
week. This is comparable with the whole of US external broadcasting — the
world’s largest - including the official Voice of America (VOA) and the clan-
destine Radio Liberty (RL) and Radio Free Europe (RFE) — at 497 hours per
week in 1950 and 2 060 in 1973 (Hale, 1975: 174).

Soviet broadcast policies were aimed at countering Western propaganda
and promoting Moscow’s line on international affairs among the world’s
communist parties, which became increasingly important in Soviet thinking
after the Sino-Soviet split of 1968. The Sino-Soviet split — more influenced
by geo-strategic than ideological differences — led to mutual propaganda
battles between the communist giants, with Radio Moscow increasing its
Chinese language broadcasts from 77 hours a week in 1967 to 200 hours in
1972, while China, which by early 1970s had become the world’s third
largest international broadcaster, also increased its broadcasts criticising
Soviet ‘revisionism’.

While Soviet broadcasts — known more for their party line than profes-
sional journalism - had little impact in the West, in contrast to the popu-
larity of Western broadcasts in the Eastern bloc, they nevertheless set the
news agendas in Eastern Europe. The Soviet presence was also evident in the
way the news media were organized in many communist countries and
among socialist nations of the South.

However, Radio Moscow was no match for Western broadcasters in
terms of the power of its transmitters and the availability of broadcasting
outlets outside the communist world. Apart from broadcasters in Eastern
Europe, Soviet broadcasts had only one other outlet — Radio Habana in
Cuba, which was suspended after the ending of the Cold War. With their
worldwide network of relay stations, the Western powers had a distinct

The historical context of international communication 31

advantage and were able to beam propaganda with little interference
(Nelson, 1997). Since there was scant interest among Western populations
for Russian international broadcasts, Western governments did not have to
worry about jamming them. In contrast, the authorities in Moscow tried to
interfere with Western broadcasts, seeing them as a network of ‘radio sabo-
teurs’ subverting the achievements of socialism.

US broadcast propaganda

Although the Voice of America had been a part of US diplomacy during the
Second World War, with the advent of the Cold War, propaganda became a
crucial component of US foreign broadcasting (Sorensen, 1968; Lisann,
1975; Rawnsley, 1996). The key instruments of US international broad-
casting — The Voice of America, Radio Liberty and Radio Free Europe, and
the American Forces Network — were all state-funded. The VOA was the
official mouthpiece of the US Government, the largest single element in the
US Information Agency (USIA) and ultimately answerable to the US State
Department. Unlike the BBC World Service, it depended on official
comment as it only used VOA staff for commentaries, thereby restricting the
range of opinions expressed by its programmes and thus straining its credi-
bility as an international broadcaster.

An early indication of the increasing use of radio for propaganda was
evident in the way VOA was used to promote US President Harry Truman’s
‘Campaign for Truth’ against communism, following the outbreak in 1950
of the Korean War. The campaign was aimed at legitimizing US involvement
in the Korean War, which claimed more than a million lives and became the
first test of superpower rivalry in the developing world, a pattern repeated in
several other Cold War-related conflicts in Africa, Asia and Latin America.

A year later, in 1951, Truman set up a Psychological Strategy Board,
responsible to the National Security Council, to advise on international anti-
communist propaganda. In 1953, his successor President Dwight
Eisenhower appointed a personal adviser on ‘psychological warfare’ —
resulting in an increased stridency in the anti-communist rhetoric emanating
from VOA.

In the United States, propaganda was part of what John Martin, a former
researcher for the USIA, called ‘facilitative communication’ which he
defined as “activity that is designed to keep lines open and to maintain them
against the day when they will be needed for propaganda purposes’ (Martin,
1976: 263). This included press releases, seminars, conferences, and exhibi-
tions, as well as books, films, educational and cultural exchange pro-
grammes and scholarships for technical and scientific research.

VOA operated a global network of relay stations to propagate the ideal
of ‘the American way of life’ to international listeners. The nodal points in
this worldwide network linked to the control centre in Washington,



e v

32 International Communication

included Bangkok for Southeast Asia; Poro and Tinang in the Philippines
for China and Southeast Asia; Colombo for South Asia; Tangier in
Morocco, for North Africa; Rhodes in Greece, for the Middle East; Selebi-
Phikwe in Botswana, for southern Africa; Monrovia in Liberia for Sub-
Saharan Africa; Munich for Eastern Europe and the former Soviet Union,
Woofferton in England (leased from the BBC) for the former Soviet Union;
Greenville in the USA for Latin America; and Punta Gorda in Belize for
Central America (see map).

The transmitters were chosen for their strategic locations, close to the
target zone to ensure a stronger and more stable signal and to overcome pos-
sible jamming. In many instances the locations of transmitters remained a
secret as did the broadcasting of subversive and misleading information to
confuse the West’s Cold War adversaries.

The BBC

In contrast to US state propaganda, the BBC’s External Services prided
themselves on presenting a mature, balanced view, winning by argument,
rather than hammering home a point, in the best tradition of British under-
statement. This proclaimed policy of ‘balance’ gave the BBC more interna-
tional credibility than any other broadcasting organization in the world. The
BBC’s dependence on the British Government was evident, since its budget
was controlled by the Treasury through grant-in-aid from the Foreign and
Colonial Office (now called the Foreign and Commonwealth Office), which
could also decide which languages were used for programmes and for how
long they were broadcast to each audience. For example, during the Berlin
blockade of 1948-49 almost the entire output of the BBC external services
was directed to Eastern bloc countries. In addition, the government exerted
indirect influence on the BBC since the relay stations and overseas transmit-
ters were negotiated through or owned by the Diplomatic Wireless Service.

3



36 International Communication

What distinguished the BBC was its capacity to criticize its own government,
however indirectly.

The ‘special relationship’ that characterized US/UK ties during the Cold
War years also was in evidence in the realm of international broadcasting.
With the establishment of its Russian language unit in 1946, the BBC World
Service played a key part in the Cold War through its strategically located
global network of relay stations. These included: stations in the Ascension
Island and in Antigua (where it shared transmitters and relay station with
the German radio station Deutsche Welle to cover the Western hemisphere);
a multi-frequency broadcasting centre in Cyprus (for the Middle East,
Europe and northern Africa); at Masirah, leased from Oman (for the Gulf
region); in Seychelles (for east Africa); in Kranji in Singapore (for Southeast
Asia); and in Hong Kong (for east Asia, especially China).

Other Western stations such as Deutsche Welle and Radio France
International (RFI) also contributed to the war of words. RFI, particularly
strong in the former colonies of France, had two main relay stations — at
Moyabi in Gabon and in Montsinery in French Guiana. In addition, it
leased transmitting facilities from commercial Radio Monte Carlo in
Cyprus to broadcast to the Middle East. Unlike Britain, France did not
play such an important role in the Cold War broadcasting battles — RFI
was not jammed by the Soviet authorities. Concerned with maintaining its
independent foreign policy and with a cultural focus, French international
broadcasting concentrated on promoting its culture and commerce in its
former colonies in Africa, the Middle East, the Caribbean and parts of the
Pacific, not least to boost the export of French broadcasting equipment
(Wood, 1992: 199).

Cold War propaganda in the Third World

Another major battle for the hearts and minds of people during the Cold
War was fought in the Third World, where countries were emerging from
centuries of subjugation under European colonial powers. The Soviet
Union had recognized that, since the nature of the anti-colonial move-
ments in Asia and Africa was largely anti-Western, the political situation
was ripe for promoting communism. The West, on the other hand, was
interested in continuing to control raw materials and develop potential
markets for Western products. Radio was seen as a crucial medium, given
the low levels of literacy among most of the population of the developing
countries. In addition, the nascent media in the newly independent coun-
tries in Asia and Africa were almost always state-controlled and thus less
able to compete with foreign media, with their higher credibility and tech-
nological superiority.

The Middle East was a particular target for Western broadcasters, given
its geo-strategic importance as the source of the world’s largest supply of oil.

[P

The historical context of international communication 37

It is no coincidence that the Arabic Service, created in 1938, was the first
foreign-language section of the BBC’s Empire Service, to be followed by the
Persian service in 1940. The French, British and American broadcasters
dominated the airwaves in the Arab world, while the Arabic service of Kol
Israel (the Voice of Israel) also played a key propaganda role in the Middle
East. Western support for the conservative Arab countries and the feudal
order they perpetuated was also reflected in the treatment of Arab radical
nationalism in Western broadcasting.

The British Government used a Cyprus-based British commercial broad-
caster Sharg-al Adna to broadcast ‘Voice of Britain’ anti-Egyptian propa-
ganda, however, ‘with little effect’ (Walker, 1992: 75). To counter this,
Egyptian President Gamaal Nasser used the radio to promote the idea of
pan-Arabism. The Cairo-based ‘Voice of the Arabs,” was an international
service, which in the 1950s and 1960s became the ‘pulpit of revolution’,
notably in the leftist revolution in Iraq in 1958.

Pan-Arab sentiment also helped the Palestinian ‘liberation radios’ which
regularly and often clandestinely broadcast from PLO offices in Cairo,
Beirut, Algiers, Baghdad and Tripoli, moving position to avoid Israeli
attacks. These radios played an important role in keeping the Palestinian
struggle alive. In Algeria the Voice of Algeria, the radio station of the Front
National de Libération (FNL) played an important role in the national war
of liberation against the French colonial authorities. In the words of Frantz
Fanon, the radio ‘created out of nothing, brought the nation to life and
endowed every citizen with a new status, telling him so explicitly’ (Fanon,
1970: 80, italics in the original).

In Asia, in addition to direct broadcasts from the USA, VOA operated
from Japan, Thailand (where the Voice of Free Asia was part of VOA) and
Sri Lanka. Following the Chinese revolution in 1949, US priority was to stop
the expansion of communism into other parts of Asia. In 1951, the CIA
funded the Manila-based Radio Free Asia, notable for its anti-communist
stridency. It was later replaced by Radio of Free Asia which continued until
1966 (Taylor, 1997: 43).

During the Vietnam War, US propaganda reached new heights (Chandler,
1981; Hallin, 1986). The Joint US Public Office became the delegated
authority for all propaganda activities, the chief aims of which were to
undermine the support for communists and to keep the support of the South
Vietnamese. These messages were conveyed mainly through dropping
leaflets and broadcasting from low flying aircraft. It is estimated that during
the seven years it operated in Vietnam, the USIA, supported by the armed
forces, dropped nearly 50 billion leaflets — nearly ‘1,500 for every person in
both parts of the country’ (Chandler, 1981: 3). Radio played a crucial role in
the psychological warfare. The CIA also ran Voice of the Patriotic
Militiamen’s Front in South Vietnam and two anti-Sukarno operations in
Indonesia - Voice of Free Indonesia and Radio Sulawesi.

In Latin America, an area that the USA has traditionally regarded as its



|
|

Lkl

38 International Communication

sphere of influence, US media propaganda has been intense, especially
since the communist revolution in Cuba in 1959 led by Fidel Castro.
During the 1962 Cuban missile crisis, President John Kennedy launched a
virulent anti-Castro propaganda campaign with his Alianza para el
Progreso programme, in what was, in the words of the former Director of
VOA, George Allen, one of ‘the largest concentrations of propaganda
effort unleashed against an individual since Stalin tried to purge Tito in
1948’ (quoted in Hale, 1975: 101). Unable to dislodge Castro from power
and concerned that his success might promote anti-US sentiments in other
parts of Latin America, the US Government resorted to using propaganda,
notably with the introduction in 1983 of Radio Marti and later, in 1990,
of TV Marti, which Cuba considered an hostile act, violating its sover-
eignty (Alexandre, 1993).

Given its limited geo-strategic importance in international relations
Africa remained a low priority area for Cold War propaganda. However,
as large areas of the continent were parts of the British Empire, the BBC
had been broadcasting to Africa since 1940. In later years, the main
broadcasting languages were English, French, Hausa, Portuguese and
Swabhili.

In the 1970s, VOA broadcast to Africa in English, French and Swahili,
primarily to what were known locally as ‘wa-benzi’ (Mercedes-Benz owners,
the African elite). Though Radio Moscow broadcast in several African lan-
guages — usually a translation of anti-imperialist material - its effectiveness
was limited given the lack of communication infrastructure in many African
countries. The Soviet Union invested in transmitters and training courses in
the Cameroon while the Chinese supported broadcasting in Zambia and
Tanzania. Under the socialist government of President Julius Nyerere, Radio
Tanzania became the nerve centre of liberation movements in southern
Africa and played an important role in the anti-apartheid struggle. However,
socialist radio stations were no match for the powerful transmitters of
Western broadcasters, such as those for BBC from Ascension Island and for
VOA from Monrovia.

Broadcast propaganda was also used in areas where the Cold War was
often very hot, such as Angola, where US and South Africa-backed UNITA
(National Union for the Total Independence of Angola) rebels used their
own radio station — The Voice of the Resistance of the Black Cockerel -
which began broadcasting from South Africa in 1979 and was installed in
Angola under the CIA’s covert aid programme (Windrich, 1992).

Although developing countries were initially receptive to the Soviet
message of freedom from colonialism, in the 1950s and 1960s, the economic
power of the West and the dependency on colonial ties, coupled with the
increasing influence of modernizing elites, meant that attraction for commu-
nism was waning. As major developing countries, such as India, Indonesia
and Egypt, opted for Non-Alignment — a movement founded in 1961 among
developing countries which claimed to eschew Cold War bloc politics,

The historical context of international communication 39

joining neither Western nor Eastern alliance — a new perspective on interna-
tional communication began to emerge. Looking beyond the Cold War bipo-
larity, the Non-Aligned countries demanded that international
communication issues be seen in terms of North-South rather than
East-West categories.

International communication and development

For nearly half a century, the Cold War divided the world into hostile
East-West blocs. This had significant implications for the development of
Third World countries, most of whom wanted to avoid bloc politics and
concentrate on the economic emancipation of their populations. The phrase
‘Third World’ itself was a product of the Cold War, said to have been coined
by French economic historian Alfred Sauvy in 1952, when the world was
divided between the capitalist First World, led by the United States and the
communist Second World with its centre in Moscow. The ‘Third World’ was
the mass of countries remaining outside these two blocs' (Brandt
Commission, 1981; South Commission, 1990). National liberation move-
ments in Asia, Africa and Latin America had altered the political map of the
world. The vast territory occupied in 1945 by European colonial powers
extended over 36 million sq. km; by 1960 as a result of decolonization the
area under colonial occupation had shrunk to 13 million sq. km. For the
newly independent ex-colonial states, international communication opened
up opportunities for development.

The Non-Aligned Movement, through the Group of 77, established in
1964, began to demand greater economic justice in such UN forums as
UNCTAD and in 1974, the UN General Assembly formally approved their
demand for the creation of a New International Economic Order (NIEO), a
democratic interdependent economic order, based on equality and sover-
eignty, including the right to ‘pursue progressive social transformation that
enables the full participation of the population in the development process’
(Hamelink, 1979: 145). While this remained largely an ideal, it provided a
new framework to redefine international relations, for the first time after the
Second World War, not in terms of East-West categories but by the
North-South divide. At the same time, it was argued that the new economic
order had to be linked to a New World Information and Communication
Order (NWICO).

The general improvement in superpower relations in the age of détente, as
marked by the 1975 Helsinki Conference on Security and Co-operation in
Europe (CSCE), encouraged the Non-Aligned countries to demand these
changes in global economic and informational systems. The conference rec-
ognized the need for ‘freer and wider dissemination of information of all
kinds’ (Nordenstreng, 1986). As Chilean scholar Juan Somavia, writing in
the mid-1970s, observed:



40 International Communication

It is becoming increasingly clear that the transnatxot;:al cogmt;r;x:}?;
tions system has developed with thg support and at the sfen}':ce he
transnational power structure. It is an integral part of the sys

which affords the control of that l.(ey instrument .of. contc;nporars
society: information. It is the vel?lcle fo.r tran.smllmng }v‘a ues ﬂar:> :
lifestyles to Third World countries which stimu :te the tygonal
consumption and the type of society necessary to the transnati

system as a whole. (Somavia, 1976: 16-17)

Apart from highlighting the structural inequalities in mterrlxan.onal CO,EL‘:
nication, there were also efforts made among many developing cou ‘Caz
often with financial or technical support from the Wes_t, to usefconun_urf;;om
tion technologies for development.. This could take different orr(x:‘uisn rom
promoting literacy and information al?out healthcare to sprcl? riak o
sumerism. One area which received pa.mcular attention ft.om p(;) cy- e
was satellite television, which given its reaf:h, was consxderedg p:})lwir
medium that could be harnessed for educgtxonal pu‘rpo:gs., a:l din fe ::g
run, to help change social and cultural attitudes of ‘traditional’ peop

‘modernize’ societies.

——

(°

w

International communication at the end of the
Cold War

If the East-West ideological battle characteri;ed the Qold9VSV;r y;ai; :fb 1;::;-
national communication, the fall of the Berlin Wall in ld e a?  the break:
f the Soviet Union two years later,' transforrpc the la diom_
?xﬁe:national politics, profoundly influencing global information an
mu}rtf:fi:ir:).n played an important role during the 1989 revc_)(liuu;)ns;cg}
Eastern Europe. (Ash, 1990), helping to t.n"mg the Ea§t-lWest “1, a:ol :rgg .
division of Europe to a close. The transition to capita 1;m ity
aceful, except in Romania, where at least some of the vio gr;(l:e il
I T}’x 1989 Timisoara massacre in Romania was ostensibly stage o
g l:;’ TV cameras, in what the French sociolgglst Jean Baudril :;1
::l:l:l:c‘!’ofa h?jacking of fantasies, affects and ;he6 c9r)edulxty of hundreds of mil-
fons 0 ision’ (1994: 69).
hor’?hOfoxoilsi bly9r;1eacn§u(;)f ;lel:';s;:ctz)vfl, which led to .the bre?k-up og iﬁe
Soviete Uni(g)n, was called ‘the first true media event in the history of the

Sabafinatend i

Al

Shhan ToELy

A SR N B O P PV i

The historical context of international communication 51

Soviet Union’. The crisis had been ‘profoundly and decisively shaped by the
electronic eye that transformed instantly and continuously, elements of a
political confrontation into meaningful scripts with their corresponding
images, styles, and symbols’ (Bonnell and Freidin, 1995: 44). Since the
break-up of the Soviet Union, the media in the eastern bloc countries have
gradually been converted to the market (Splichal, 1994; Mickiewicz, 1997).

The end of the Cold War, variously celebrated as the dawn of a ‘new
world order’, as ‘end of history’ (Fukuyama, 1992) and even a ‘clash of civi-
lizations’ (Huntington, 1993), profoundly changed the contours of interna-
tional communication. The superpower rivalry had ended and the bipolar
world, which had informed debates on international communication for
half a century, suddenly had become unipolar, dominated by the remaining
superpower, the United States.

Such Russian words as glasnost (openness) and perestroika (restruc-
turing) entered the world’s media vocabulary, representing a fundamental
change in Moscow’s thinking towards the entire gamut of international rela-
tions. The globalization of glasnost contributed to a greater openness in
international communication, with Western journalists operating freely
from behind the former iron curtain. The stridency of anti-Western rhetoric
was also becoming muted in Moscow, while in the West, doubts were being
raised about the relevance of Radio Free Europe and Radio Liberty (Elliot,
1588; Woll, 1989; Time, 1988).

This shift also affected debates on international information flows within
UNESCO, which in the late 1980s, had lost its primacy as the key forum for
discussing international communication issues. The focus of debate too had
shifted from news and information flows to such areas as global telecommu-
nication and transnational data flows. The Paris-based Organization for
Economic Co-operation and Development ( OECD), with its concern about
transborder data flow and the International Telecommunication Union
(ITU), through its Maitland Commission Report, and the IPDC, were
becoming increasingly important international fora (Renaud, 1986). The
Maitland Report, which symbolized the change in the traditional role of ITU
from being a technical group to a more activist organization, gave higher
priority to investment in telecommunication, especially telephones?
(Ellinghaus and Forrester, 1985).

Another key contributing factor was the availability of new informa-
tion technologies such as direct broadcasting satellites (DBS), fibre optics
and microcomputers. The growing convergence between information and
informatics - the combination of computer and telecommunication
systems, traditionally dealt with as separate entities — made it essential to
re-examine international communication in the light of technological
innovations.

As the public ownership of state assets model, represented in its extreme
form in the Soviet system, was dismantled, privatization became the new
mantra, with the opening up of new markets in Eastern Europe and the



52 International Communication

former Soviet Union adding urgency to the privatisation project. The glob-
alization of communication was made possible with the innovation of new
information and communication technologies, increasingly integrated into
a privatized global communication infrastructure. The ‘time-space com-
pression’ that new technologies encouraged made it possible for media and
telecommunication corporations to operate in a global market, part of an
international neo-liberal capitalist system. As discussed in Chapter 3, the
privatization of international communication industries became a major
development of the 1990s, accelerated by the liberalization of global
trade, under the auspices of the General Agreement on Tariffs and Trade
(GATT).

Notes

1. The countries of Asia, Africa and Latin America were also the ‘non-industrial-
ized’, ‘underdeveloped’ or ‘developing countries’. The term ‘the South’ gained
currency in the 1980s after the Brandt Commission report which defined ‘the
South’ thus: ‘in general terms, and although neither is a uniform or permanent
grouping, “North” and “South” are broadly synonymous with “rich” and
“poor,” “developed” and “developing”.’ (Brandt Commission Report, 1981, p.
31). This division was later reinforced by the South Commission, adding, ‘while
countries of the North are, by and large, in control of their destinies, those of the
South are very vulnerable to external factors and lacking in functioning sover-
eignty’ (South Commission, 1990: 1).

2. The Independent Commission for World-wide Telecommunication Development,
the 17-member commission headed by Sir Donald Maitland of the UK, was estab-
lished in 1983 by the ITU to recommend ways to stimulate the expansion of
global telecommunications. It submitted its report in 1985 (ITU, 1985).

e —————— A N S A



